f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


news.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · n·e·w·s | Kolumny | [FPP]ShooleR | O niebezpieczeń...

[FPP]ShooleR

O niebezpieczeństwach picia w pracy ;)

Za każdym razem, kiedy siadam do pracy przy komputerze, odpalam Operę i przeglądam kilkadziesiąt polskich i zagranicznych serwisów informacyjnych, głównie tych skupiających się na wydarzeniach ze świata gier komputerowych. Jednym z nich jest dość nowy i całkiem przyzwoity serwis imro.pl.

Z reguły wodze wzrokiem po nagłówkach newsów szukając ciekawszych informacji. Dzisiaj moją uwagę przykuł artykuł „Quake IV” w dziale zapowiedzi. Zapominając na chwile o pozostałych informacjach postanowiłem zając się lekturą publikacji. I.. trochę się zdziwiłem. Szczerze mówiąc przez pierwsze 2min nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że czytam wstęp do opisu Lula: The Sexy Empire. Dlaczego?

Zamykam oczy i kładę się na łóżeczku. Wiatraczek z tyłu delikatnie mierzwi moje włosy, uspokaja monotonnym bzyczeniem silniczka. Mięciutki materacyk grzeje moje plecki, zaś smaczne piwo chłodzi podniebienie. Marzę. Marzę o grze, o której śni też co drugi gracz.


Ok, każdy ma swój sposób pisania, mój też nie jest pozbawiony błędów, ale nie o tym chciałem pisać.

Musze przyznać, że lekko zawiodłem się czytając tą zapowiedz. Nie twierdzę, że jest pełna błędów – nie jestem ekspertem żeby oceniać ją pod tym względem. Jednak w wielu miejscach zwyczajnie nie zgodzę się z autorem tekstu.

Po pierwsze nie uważam Dooma 3 za porażkę. Wydaje mi się, że głównym założeniem ID Software nie było stworzenie gry o wielkiej miodności i wspaniałej grywalności. Głównym założeniem było stworzenie samonapędzającej się reklamy nowego silnika John’a Carmac’a. ID od paru lat największe zyski czerpie ze sprzedaży swoich engine’ów, mimo, że ich gry sromotnie przegrywają we wszystkich rankingach (tak było już z drugą częścią Quake).

Nie uważam również, co sugeruje autor, że tryb multiplayer, który jest jedynie „skromnym dodatkiem” musi być od razu gorszy. Wypada tu wspomnieć chociażby Doom’a czy pierwszą część Quake. W przypadku Dooma tryb multiplayer nie był wyposażony nawet w dodatkowe mapy, a mimo to była to jedna z najlepszych gier do gry wieloosobowej w jaką kiedykolwiek grałem.

W dalszej części artykułu autor zdaje się krytykować pomysł singleplayerowej rozgrywki z botami. Otóż poszczególne misje przyjdzie nam prawdopodobnie wykonywać w towarzystwie całej kompani braci, a nie jak to było do tej pory w pojedynkę. Wydaje mi się jednak, że pomysł ten może być całkiem trafnym posunięciem biorąc pod uwagę komercyjny sukces gry Call of Duty, w której tryb single zrealizowano według podobnego pomysłu.

Wstrzymałbym się również z oceną czasu potrzebnego na przejście całej gry. Szczególnie po zapoznaniu się z projektem Quake Done Quick ;) Dla nie wtajemniczonych – QDQ to przechodzenie trybu single player na czas. Światowy rekord w przypadku Quake1 na poziomie Nightmare wynosi obecnie… 12min 23sek.

Autorzy gry nie zdecydowali się jednak na powrót do Quake Worlda i poszli śladem tego, co zaproponowali graczom w Quake 3 Arena. W programie pojawią się więc podobne bronie i tryby zabawy, wszelkiej maści trampoliny, strafe jumpy i zapewne rocket jumpy.


Wierze, że to tylko pomyłka, a nie brak wiedzy autora na temat QuakeWorld’a. Dla czytelników, którzy nie mieli okazji grać w pierwszą część Quake spiesze z wyjaśnieniem. Otóż zarówno strafe jump’y jak i rocket jumpy pochodzą właśnie z QW i są wynikiem błędu gry (nie były zamierzone przez autorów). Jeśli chodzi o „trampoliny” - pradziadkiem jumppad’a z q3 jest „tunel powietrzny”. Co prawda w zamierzeniu autorów miał on spełniać nieco inne zadanie jednak co zręczniejsi maperzy tworzyli z nich coś na wzór jumppadów z późniejszych części Quake. A bronie? Na dobrą sprawę w Q3 nie ma żadnej oryginalnej broni. Wszystkie tam dostępne są adaptowane z wcześniejszych produkcji ID, głonie z Doom’a (BFG), Quake („spawara”) czy Quake2 (railgun) [warto tu dodać ze railgun nie jest oryginalnym pomysłem ID, pierwowzór tej broni pojawił się w Shadow Warior, grze na enginie DukeNukem).
Między innymi z tych powodów nie bardzo rozumiem, czym miałaby być rezygnacja z wzorowania się na pierwszej części gry.

Raven Software wierzy w swój wewnętrzny zespół testerów, ponadto obiecuje łatać grę aż do momentu, w którym gracze uznają ją za twór perfekcyjny. Mnie to nie do końca przekonuje - wolałbym, żeby w pudełku w sklepie znajdowała się wersja, którą przeciętni gracze przetestowali na wszystkie możliwe sposoby. Ale cóż...


Tu chciałbym zmartwić nieco autora. Nie znam gry, do której autorzy nie wydali by stosownych poprawek. Szczerze mówiąc „problem” ten w szczególności dotyczy Quake. Wszystkie poprzednie części serii dość często były poprawiane. Poza tym, obecnie praktycznie nie gra się na „czystych”, pierwotnych wersjach Q. W rozgrywkach sieciowych we wszystkich częściach "wstrząsu" obowiązują dodatkowe mody, które nawet nie są dziełami ID, tylko samych graczy. Nie da się uniknąć poprawek i modyfikacji.

Osobiście wierze, że Quake 4 będzie dość dobrym produktem godnym konkurencji nawet z HL2. Martwił bym się raczej o samo podejście ID do nowych gier. Firma ta zdaje się wykorzystywać stare i sprawdzone tytuły jedynie do promowania na rynku swoich coraz to nowszych silników, zapominając o… graczach.

Tak więc nie pozostaje nic innego, jak podążyć śladami autora zapowiedzi i pomarzyć... o niej leżąc w łóżeczku i racząc się piwem. Tylko pamiętajcie – nie pijcie w pracy ;)

PS. Mam nadzieję, że nie uraziłem tym tekstem autora opublikowanej dzisiaj zapowiedzi q4






Temat Autor Data  
:DDD
Mika 02·12·2004-03:02  
Odp: Nie Pic W Pracy!!! :D
Blazoq 02·12·2004-03:02  
Heheh ...
Gambit 02·12·2004-03:02  
taa
jenek 02·12·2004-03:02  
Odp: lol
alienzero 02·12·2004-05:01  
:-)
MadCarrot 02·12·2004-05:01  
hmm
ziel1na 02·12·2004-01:00  
Niezły typ...
[FPP]Jaras 02·12·2004-06:01  


 + DODAJ NOWY TEMAT 




--------------------------------------
Autor: [FPP]ShooleR
Aktualizacja: 02·12·2004 - 03:02



 : DRUKUJ 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Dzisiaj jest Czwartek · 23 Września · 2021
Strona wygenerowana w 0.217162 sek.