|
Dzisiaj otrzymaliśmy do testów kartę graficzną firmy Microstar Multimedia ( MSI ) oznaczoną przez producenta jako G4MX440 ( sprzęt dostarczyła do testów firma RAINBOW-PC).
Model którym się dzisiaj zajmiemy różni się nieco od innych GeForce'ów MX440 dostępnych na rynku. Główną różnicą jest możliwość podpięcia do niej dwóch monitorów jako jednej jednostki. Karta wyposażona jest w 64MB pamięci DDR o czasie dostępu na poziomie 4ns. Do zestawu dołączona jest pokaźna ilość oprogramowania ( 9CD ) w którego skład wchodzą m.in. Gra FPP "No One Lives Forever", "Aquanox", "Sacrifice", składanka oprogramowania MSI 7 In 1 Games Collection ( płyta z demami rózncych gier ), MSI DVD ( umożliwiające odtwarzanie filmów DVD na ekranie komputera lub telewizora za pomocą wyjścia TV-OUT ), MSI Driver & Utilities, WinProducer/ WinCoder, WinProducer/WinCoder Professional Users Pack.
Procesor |
Intel Pentium 4 1,5 Ghz |
Płyta Główna |
Intel |
Pamięć |
512MB RIMM |
Dysk |
IBM 40GB 7200rpm. |
System Operacyjny |
Windows 2000 Service Pack 3, Windows XP Service Pack 1 |
Sterowniki |
Detonatory wer. 30.82 |
Układ |
GeForce 4™ MX440 |
Pamięć |
64MB DDR 4ns |
Przepustowość pamięci |
6,4GB/s |
RAMDAC |
350MHz |
Operacje na sekunde |
1,1 Billion'a texel'i oraz 540 milionów pikseli |
Max. Rozdzielczość |
2048x1546 @ 60Hz |
Ilość wyjść DB25 ( Monitor ) |
2 szt. |
Wyjście/ Wejście TV |
1 szt. obustronne działanie ( TV lub VIDEO-IN ) |
Na pierwszy rzut oka, karta prezentuje się całkiem przyzwoicie, jak przypadło na referencyjny produkt NVIDIA. Kolorystyka płytki drukowanej to już w dzisiejszych czasach żonglerka, każdy producent wybiera inny odpowiedni dla siebie kolor, w tym wypadku jest to ładna czerwień. Na samej karcie mamy osadzony jeden radiator (chłodzenie aktywne) z budowanym weń wiatraczkiem, który według wskazań dostarczonego oprogramowania powinien osiągać prędkość do 5500rpm co na dzisiejsze czasy nie jest swojego rodzaju rekordem. Jednak dla układu MX440 jest to wystarczające chłodziwo. Brak jest również radiatorów na pamięciach, co w modelach MX każdej firmy nie tylko Microstar jest zabiegiem standardowym, mającym na celu obniżenie w pewien sposób kosztów.
Śledź karty różni się nieco od standardu referencyjnego. Mamy tutaj dwa wyjścia DB25 umożliwiające podłączenie aż dwóch monitorów pracujących równolegle przy wyświetlaniu obrazu, jest to wyśmienite rozwiązanie dla firm robiących prezentacje multimedialne i różnego typu pokazy. Na samym środeczku pomiędzy jednym, a drugim wyjściem monitorowym znajduje się Wyjście/Wejście wizyjne umożliwiające podłączenie karty do TV i wyświetlanie na nim obrazów. Za pomocą tegoż samego złącza możemy zapisywać obrazy pochodzące np. z podłączonego magnetowidu czy też odbiornika satelitarnego.
3DMARK
Rendering Platform : NVIDIA GeForce4 MX 440
Resolution : 1024x768
Color Depth : 32bit color
Texture Format : Compressed Textures
Z-Buffer Depth : 24bit
Frame Buffer : Double Buffering
Rendering Pipeline : D3D Pure Hardware T&L
FSAA : Not Enabled
CPU : Intel Pentium 4
CPU Speed : 1503MHz
3DMark Result : 5599 3D Marks
Game 1 Car Chase - Low Detail : 98,2 FPS
Game 1 Car Chase - High Detail : 44,4 FPS
Game 2 Dragothic - Low Detail : 88,9 FPS
Game 2 Dragothic - High Detail : 45,9 FPS
Game 3 Lobby - Low Detail : 96,2 FPS
Game 3 Lobby - High Detail : 52,4 FPS
Game 4 Nature - Not supported
VideoEncoder
MPEG2 Encoding 50,2
Quake3Arena ( demo001 / 32bit max details )
800x600 : 196,6
1024x768 : 141,5
1280x1024 : 90,5
1600x1200 : 68,2
Quake3Arena ( pureexce; 32bit; max details)
800x600 : 89,3
1024x768 : 70,4
1280x1024 : 51.4
1600x1200 : 33,1
Rtcw ( checkpoint; 32bit; max details )
800x600 : 107,3
1024x768 : 82,5
1280x1024 : 57,9
1600x1200 : 39,2
GL MARK 32bit, avarage fps ( minimum )
1024x768 : 46,6 ( 18 )
1280x1024 : 33,2 ( 12 )
1600x1200 : 22,8 ( 9 )
Alien VS Predator ( 32bit)
800x600 : 40
1024x768 : 31
1280x1024 : 25
1600x1200 : 18
Serious Sam (Night Coop; 32bit; OpenGl )
800x600 : 96,7
1024x768 : 75,2
1280x1024 : 49
1600x1200 : 31,8
UT2003 DEMO
800x600 : 89
1024x768 : 72
1280x1024 : 41
1600x1200 : 22
Software dostarczony z kartą jest dosyć bogaty w porównaniu nawet z kartami z wyższej półki. Producent starał się dostarczyć w miarę jak najświeższe tytuły gier i jak widać na poniższym zdjęciu nawet w pewnym stopniu się mu to udało.
Rodzina kart MX na rynku pojawiła się około 2 lata temu, a pół roku później zawitał do nas GeForce3. Sam układ okazał się jednak zbyt drogi na kieszeń przeciętnego Kowalskiego, więc wszyscy oczekiwali pojawienia się układu masowego użytku - MX. Karty GeForce2 MX, czyli pierwszy sort już dosyć bardzo zaczęły ograniczać przyjemność graczy w ich użytkowaniu z coraz to nowszymi rozwiązaniami silników graficznych gier. Po roku czasu NVIDIA uraczyła nas w końcu nowszym modelem układu różniącego się nieco od GeForce3 a już na pewno dwukrotnie różniącego się od GeForce2 MX.
Architektura układu w stosunku do młodszego brata GeForce2 MX okazuje się praktycznie identyczna, można powiedzieć, że jest ona jedynie troszkę podkręcona. Chip nie posiada jednostki nfiniteFX, znanej chociażby z GeForce3, brak również wsparcia dla DirectX 8.0, 8.1. Karta posiada jedynie dwa potoki teksturujące z dwiema jednostkami na każdy potok.
Dla porównania; GeForce2 GTS, GeForce3 oraz rodzina GeForce4 Ti posiadają cztery potoki z dwoma jednostkami. Układ jest wstanie sobie poradzić z teksturami o maksymalnej wielkości 2048x2048, co na dzisiejsze czasy jest dosyć słabiutkim wynikiem. Nową funkcją w układzie jest zastosowanie technologii Light Speed Memory Architecture II w której skład wchodzą m.in. funkcje :
Kontroler podsystemu pamięci nie jest jednak dokładną kopią tej z GeForce4 Ti. Ją również obcięto i zamiast czterech elementów krzyżowego kontrolera pamięci są tylko dwa.
Następna nowością jest antyaliasing kierowany przez jednostkę zwaną Accuviev. Działa ona w sposób multipróbkowania, dzięki temu przy wyższej wydajności poprawiana jest jakość antyaliasingu, a dokładniej przez przeniesienie punktu początku subpixela powiększając całościowe pokrycie subpixelami. Podobna technologia była już wykorzystana w GeForce 3 i nosiła nazwę HRAA (co w skrócie oznacza High Resolution AntyAliasing). Nasz GeForce 4 MX posiada też obsługę multipróbkowania (znanego między innymi z GF3) Quincunx, a także oferuje nowy tryb AA 4xS. Jednak metoda ta dostępna jest tylko w trybie Direct3d i powoduje ona o połowę większe pokrycie grafiki przez subpixele , oferując dzięki temu wyższą jakość tekstur i co najważniejsze - polepszenie jakości obrazu.
Ostatnią zmianą w architekturze karty jest dodanie jednostki o nazwie VPE - Video Processing Engine. Układ ten ma za zadanie dekodować MPEG2, co za tym idzie karty NVIDII będą oferowały całkiem podobną funkcjonalność co ATI, a przemawia do tego to, że jednostka ta zawiera już (dopiero?) wsparcie dla odwrotnej transformaty kosinusowej (w skrócie iDCT), która była już dostępna w GeForce'ach 256. Czy jednak jest to jakieś posunięcie naprzód? W czasach gdzie szybkie procesory i dostępne dekodery są normalnością? Następną funkcją (dosyć ważna zresztą) jest wbudowany koder wideo obsługujący Tvout. Dzięki temu na kartach nie spotkamy już oddzielnego układu i raczej nie spotkamy już ich wcale. Nie podnosi to już kosztów, bo wystarczy zamontować samo wprowadzenia sygnałowe bez montowania kodera (mimo że jest on i już tak wbudowany). Kontroler ten oferuje maksymalna rozdzielczość do 1024x768. Krótko wspomnę jeszcze o wsparciu dla telewizji cyfrowej HDTV.
GeForce 4 MX posiada już wbudowane dwa układy RAMDAC, a nie jak w przypadku GF2 MX - jeden wbudowany i możliwie jeden zewnętrzny. Częstotliwość DAC'a, to 350 Mhz. Jakby nie patrzeć wielomonitorowość znajduje się na tym samym poziomie jak dotychczas i nazywa się nViev. Dzięki częstotliwości RAMDAC'a pozwolono na obsługę do 2048x1536 przy 60 Hz, a dzięki oprogramowaniu nViev mamy możliwość na różne kombinacje wyświetlaczy:
Procesor graficzny o nazwie NV 17 jest wykonany w technologii 0,15um i jak wiadomo jest on taktowany szybciej niż w GF2MX.
Rodzina GF4 MX składa się z następujących modeli:
|
|