f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


news.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · n·e·w·s | Recenzje | Tribes 2

Recenzje

Tribes 2

Wstęp
W 1998 roku frima Dynamix wypuściła, przełomową jak sie potem okazało, grę pt. Starsiege: Tribes, zaprojektowaną pod kątem trybu Multiplayer. Wprawdzie pojawiały się podobne gry, jednak żadna nie oferowała tak dużych i otwartych przestrzeni oraz nacisku na grę drużynową.

Jest rok 2001 i na rynku pojawia się Tribes 2 - większe mapy, więcej pojazdów i rewelacyjna grafika - słowem jeszcze więcej emocji.


Pierwsze koty za płoty
Niestety pierwsza wersja, zawierała mnóstwo bugów przez co niektórzy z graczy mogli sie do niej zniechęcić, nic dziwnego - gra wykładała się co chwilę, psując całą zabawę.
W sukurs przychodzą patch'e - najnowszy łatka oznaczona nr. 22775, naprawia wszystkie błędy i gra się teraz płynnie, bez problemów.


Wymagania
Co tu dużo pisać, są wysokie. Konfiguracja podana przez firmę Dynamix, wystarcza aby grać, jednak by w pełni cieszyć się urokami rewelacyjnej wręcz grafiki potrzeba szybkiego procesora i dobrej karty graficznej. Czyli tak jak w przypadku większości dzisiejszych gier komputerowych.

Moja testowa konfiguracja - AMD Athlon 700 Mhz, 256 RAM i TNT2 32 MB RAM - w rodzielczości 800x600, dawała sobie radę doskonale - przeskoki pojawiały się tylko wtedy gdy w tym samym momencie na ekranie było wielu graczy, wiele wybuchów, dużo dymu, etc. - czyli efektów wymagających bardzo wielu obliczeń.


Gra
Fani takich gier jak Quake 3, Unreal Tournament czy Counter-Strike nie będą zawiedzeni, powiem więcej, powinni być zachwyceni. Tribes 2 oferuje aż osiem różnych trybów gry, bardzo zaawansowane AI botów, ogromne i przepiękne mapy, pojazdy, którymi można latać, kierować i strzelać.

Choć Dynamix, położył główny nacisk na tryb Multiplayer, do dyspozycji mamy kilka misji trenigowych do gry offline. Poznamy w nich podstawy Tribes 2 - jak się poruszać, latać, poznamy różne rodzaje broni, nauczymy się grać w zespole czy obsługiwać pojazdy.

Na osobną uwagę zasługują BOTY posiadające, najlepszą z obecnie dostępnych gier FPP, sztuczną inteligencję (AI). Boty potrafią działać w zespole, kryć się i atakować z nienacka. Nowością jest też sposób ustawiania poziomu umiejętności botów - wybieramy minimalny poziom botów oraz maksymalny - czyli przedział w którym zawiera się inteligencja sztucznych przeciwników. Dzięki temu gra nie jest monotonna.

Komunikacja głosowa jest wbudowana w grę choć jakość dźwięku nie jest najlepsza - duża kompresja, ale dzięki temu gra nie "lagguje" gdy rozmawiamy.

Oprócz powszechnego dla tego gatunku "Capture The Flag", Tribes 2 wnosi kilka zupełnie nowych rodzajów gier, a są to:

Bounty
Tryb gry podobny do DeathMatch. Różnica polega na tym że, jest tylko jeden cel w danym momencie. Po zfragowaniu otrzymujesz nowy cel. Jeżeli zfragujesz kogoś innego niż twój aktualny cel - dostajesz punkty karne.

Capture And Hold
Odmiana trybu CTF, jednak nie chodzi tutaj o flagi lecz o budynki. Drużyna musi zdobyć i co ważniejsze utrzymać jak najdłużej dany obiekt. Im dłużej i więcej obiektów jest w posiadaniu drużyny tym więcej punktów ona zdobywa.
Tryb ten wymaga bardzo dobrej gry dużynowej, bowiem trzeba sprytnie rozłożyć siły - cześć drużyny musi bronić zdobytych obiektów, cześć atakować i zajmować twierdze wroga.

Capture The Flag
Najbardziej powszechny rodzaj gry dla tego gatunku. Tribes 2 dodaje jednak tutaj coś zupełnie nowego - oprócz "łapania flagi" należy także bronić / atakować newralgiczne obiekty takie jak: Generatory Mocy, Radary czy Działka Obronne.
Ponownie bez dobrej gry drużynowej wiele się nie zdziała.

DeatchMatch
Nie ważne są flagi czy budynki - fraguj i nie daj sie zfragować.

Hunters
Tryb gry podobny to "Skulls" w Quake 3: Team Arena - każdy zawodnik po zfragowaniu upuszcza flagę. Flagi należy zebrać i dostarczyć do Nexusa - miejsce gdzie flagi zamieniane są na punkty. Im więcej flag za jednym razem zbierzemy, tym więcej punktów otrzymujemy.

Team Hunters
Zasada taka sama jak w trybie Hunters. Flagi można przekazać zawodnikowi (Flag Carrier), ktory za jednym razem doniesie je do Nexusa, zdobywając tym samym więcej punktów dla całej drużyny.

Rabbit
Napewno znacie tryb "Catch The Chicken". Rabbit jest podobny, wszyscy polują na jednego zawodnika, który ma flagę. Im dłużej zawodnik utrzymuje się przy życiu z flagą tym więcej punków zdobywa.

Siege
W zależności od rodzaju misji, drużyna ma za zadanie bronić bazy lub atakować bazę wroga. Zmiana stron następuje w momencie, gdy baza zostaje zdobyta, badź upłynie czas misji. W drugiej turze, baza musi zostać zdobyta w czasie krótszym niż dokonała tego drużyna przeciwna.
Zdecydowanie mój ulubiony tryb gry, wymaga bardzo dobrej gry zespołowej, znajmości terenu, obiektów oraz taktyki.

Nie tylko zupełnie nowe typy gry czynią Tribes 2 grą wnoszą nowy powiem do, co tu ukrywać, nieco zastałego gatunku FPP. Dochodzi do tego cały wachlarz opcji, możliwość konfiguracji swojego wyposażenia, zmiany klasy wojownika (Light, Medium, Heavy), Inventory Stations (Stacje Wyposażenia), Turrets (Wieże Strzelnicze), JetPacki, Pojazdy (od Motycyklu Terenowego poprzez Czołg do Bombowca).

Występuje ponad 30 różnych typów amunicji i akcesoriów, w które można się wyposażyć używając Inventory Stations. Dobór właściwego wyposażenia do rodzaju misji do podstawa sukcesu.
Np. jeżeli zajdzie konieczność naprawy Wieży Strzelniczej w jednym z dalszych przyczółków bazy, należy wyposażyć się w Repair Kit (Zestaw Naprawczy) i wybrać Lekką (Light) klasę wojownika, aby szybko dotrzeć do celu, naprawić obiekt i wrócić do bazy, gdzie ponownie można dopasować wyposażenie i klasę do kolejnej misji.

Każdy żołnierz jest wyposażony w JetPack (Plecak Odrzutowy), który umożliwia przez ograniczony czas lot w powietrzu - gdy energia się wyczerpie należy odczekać kilkanaście sekund i można z niego korzystać ponownie. Jednak te klikanaście sekund decyduje czasem o wyniku potyczki - dlatego odpowiednie korzystanie z JetPacka to pierwsza rzecz, której powinniście się nauczyć.

Kontrola drużyny odbywa się poprzez Panel Dowodzenia (Command Circuit) - jest to "rzut z góry" na cała mapę, gdzie zaznaczone są specyficzne obiekty takie jak: Wieże Strzelnicze, Kamery Szpiegowskie czy Radary.

Bardzo duże wrażenie wywarła na mnie fizyka gry. Jest bardzo rzeczywista i ma efekt na wszystko. Jeżeli upuścimy broń czy flagę, toczy się ona do najniższego punktu w danym obszarze mapy. Czasem w jednym miejscu znajduje się kilkanaście flag - niezła gratka. Jednak jest też tam zawsze kilkunastu innych chętnych łątwej zdobyczy co czyni tę zdobycz wcale nie tak łatwą...


Grafika
Bez wątpienia grafika w Tribes 2 jest najlepsza jaką do tej pory widziałem w grach FPP. Mapy i budynki są ogromne. Niebo jest bardzo realistyczne i chyba tylko w Sacrifice widziałem równie udane.
Krajobraz rozciąga się aż po horyzont. Budynki są tak ogromne, że na początku kilka razy się zgubicie.
Modele (broni, pojazdów, graczy) są tak dokładnie zrobione, że dech zapiera. Do tego dochodzą realistyczne cienie, świetne efekty naturalne (mgła, woda), efekty wizualne (wybuchy, dymy, etc).

Mało tego, efekty naturalne są przypadkowe i czasem na danej mapie świeci słońce a czasem jest burza z piorunami (uwaga: bliski kontak z piorunem podczas burzy grozi zejsciem). Nie sądze, żeby to było zamierzeniem autorów gry, ale jeśli przypadkiem zabraknie tematów na chacie w Tribes 2 - zawsze można porozmawiać o pogodzie... ;)

I jeżeli myślicie, że to wszystko kosztem FPS (frames per second), to jesteście w błedzie. Tribes 2 wykorzystuje technikę zwaną mip mapping (im obiekt bliżej tym ma więcej szczegołów - im dalej tym mniej) - dzięki temu możemy cieszyć się niezwykle dokładnymi detalami, bez utraty FPS.


Dźwięk
Dźwięki są bardzo dobrze zrobione i realityczne. Szczególnie udane są odgłosy broni i wybuchów. Dzięki wsparciu systemu EAX - dobiegają nas ze wszystkich stron, co naprawdę słychać gdy przypadkiem znajdziecie się w centrum dużej walki.

A muzyka? Co za kop adrenaliny! Muzyka świetnie pasuje do akcji rozgrywającej się na ekranie monitora. Jest kilka naprawdę powerowych kawałków - jedyny mankament, że są krótkie. Oczywiście po jakimś czasie się znudzą - można wtedy wyłączyć w muzykę Opcjach.


Multiplayer
Pod tym kątem Tribes 2 został zaprojektowany - do gry w sieci. I jak każdy wie, gra w sieci to są dopiero emocje, zwłaszcza że serwery z 64 zawodnikami grającymi naraz to "normalka" (przynajmniej na zachód od nas). Dużo graczy, dobry teamplay, ogromne mapy, pojazdy, komunikacja głosowa... czego chcieć więcej? (Oprócz łącza stałego i darmowego dostępu do netu? :))


Podsumowanie
Mankamentem wydają się dość wysokie wymagania systemowe, aby w pełni cieszyć się urokami tej gry, niezbyt dobra jakość dzwięku w komunikacji głosowej (dlatego tylko ocena 8 za dźwięk) oraz mała liczba serwerów w Polsce - miejmy jednak nadzieję, że to się wkrótce zmieni.

Dynamix stworzył bez wątpienia jedną z bardziej nowatorskich i ekscytujących gier dziś dostępnych. Rewelacyjna grafika i dźwięk, duże mapy, zaawansowane AI botów, czy nacisk na tryb multiplayer czynią Tribes 2 pozycją wartą uwagi na rynku gier FPP.

Jeżeli będziecie mieli okazję zagrać, czy to w cafe czy u kolegi - polecam! Ocenicie sami czy gra warta jest zakupu.

Dodatkowe informacje:
  • Tribes2.com
  • PlanetTribes
  • tribes2.fpp.pl - już niedługo.
  •    

    Wymagania systemowe

    Mimimum:
  • Windows 95/98/ME/NT
  • Pentium II 300
  • 64MB RAM
  • Akcelerator 3D 12 MB VRAM
  • 531MB miejsca na dysku

    Zalecane:
  • Pentium III 600
  • 128MB RAM
  • DirectSound Sound/EAX
  • GeForce/Voodoo/TNT


    Tribes2 nie jest grą łatwą, ale czyni ją to grą interesującą i gwaratnuje wiele godzin dobrej zabawy.


    Boys are back in town!


    Przygotowania do bitwy.


    Rutynowy patrol.


    Żołnierzu, musimy
    utrzymać ten most za
    wszelką cenę!


    Zwrócie uwage na cienie
    i jakość modeli.


    Drzemka w samym
    środku rozgrywki?


    Duuuża mapa... z dużym
    budynkiem w centrum.


    A oto wspomniana
    konstrukcja z bliska.


    Facetom to chodzi
    tylko o flagi.


    Inventory Station
    (Stacja Zaopatrzenia).


    Robi się gorąco.


    Czas na zakupy.


    Polatajmy trochę. Uwaga
    przwidywane lekkie opady
    śniegu i gołoledź.



    Ocena

    Grafika  :  10
    Dźwięk  :  8
    Muzyka  :  10
    Grywalność  :  10

    W sumie  :  9.5/10









  •  + ADD NEW SUBJECT 




    --------------------------------------
    Author: [FPP]aLEczapKA
    Last modified: 10·12·2000 - 03:02



     : PRINT 

         




       


    f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
    Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


    Today is Friday · 29 March · 2024
    Page generated in 0.247410 sec.