f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s   GRY | SERWERY GIER | BANNERY
 



 
 


news.fpp.pl
Podłącz nasz
baner
 





  f·p·p · n·e·w·s | Felietony | Gra w wielkim mieście

Felietony

Gra w wielkim mieście

Gry multiplayer... To za ich sprawą gracze mierzą się ze swoimi znajomymi, których często nie widzieli na oczy, ale znają ich z net'u. To gry multiplayer są ostatnio najbardziej popularne. Jak będzie wyglądać przyszłość globalnych pojedynków?

Obecnie gry te często posiadają jeszcze tryb gry dla pojedyńczego gracza - nieważne czy będą to misje, czy po prostu opcja gry z botami. Widać tu pewne obawy twócrów o sukces kasowy produkcji; czy gra sprzeda się równie dobrze bez możliwości gry w trybie singleplayer? Quake 3: Arena, Tribes 2... przecież są to gry przeznaczone właściwie tylko do internetowych batali, a nie do gry z botami, która w sumie nie ma sensu. Bot zawsze będzie szedł wyznaczoną przez jego autorów ścieżką i albo będzie głupi, ale nadrabiać będzie to celnością, albo będzie inteligentny i zachowywać będzie się podobnie do człowieka. Ale na dłuższą metę nie o to chodzi, by pograć z botem i odłożyć po pewnym czasie grę na bok. Chodzi o to, by móc stanąć do walki ze swoim kolegą, a gdy ktoś jest wystarczająco dobry, walczyć w turnieju o miano najlepszego.

Na całe szczęście do dobrych gier multiplayer stawianych jest dosyć sporo serwerów, organizowane są turnieje. Oczywiście ich jakość nigdy nie będzie zadawalająca, ze względu na wąskie grono zainteresowanych osób. Przez to zawęża się ilość chętnych do sponsoringu firm, które nie widzą sensu inwestowania bądź co bądź, sporych pieniędzy w przedsięwzięcie, które będzie zabawą tylko dla nielicznych.

Tak - nielicznych (oczywiście nie dosłownie). Nigdy raczej nie powstanie gra, w którą graliby wszyscy gracze (no, może poza saperem;). Każdy ma własne preferencje - jedni wolą szybką akcję Quake 3: Arena, inni team deathmatch QuakeWorld, a jeszcze inni kampowanie w Counter-Strike'u. Ale nie są to przecież wszystkie gry; dodatkowo jest Tribes 2, Quake 2, Unreal Tournament, Half-Life... No i inne gatunki jak strategie, RPG... Załóżmy że jakiemuś graczowi podoba się bardzo QuakeWorld i np. Diablo 2 - innych gier praktycznie nie ruszy. Na necie gra tylko w swoje ulubione gry. A teraz przenieśmy to na skalę światową - rodzina graczy dzieli się na wiele części i z np. kilkuset tysięcy graczy zostaje kilka, kilkanaście tysięcy graczy danej gry. Jeśli organizować by przyszło turniej tylko dla nich, to i tak resztę społeczeństwa graczy nie obchodzi, że Ziutek wygra turniej Quake 2, a Lamers Klan zobędzie mistrostwo Tasmani w Counter-Strike.

Właściwie nie ma większych szans, aby na turniejach takich jak CPL była mowa o większych pieniądzach niż obecnie. Dodatkowo turnieje rozgrywane są na najpopularniejszej w danym okresie platformie - obecnie Counter-Strike, wcześniej Quake 3. No a inne gry? Są. Mają swoich fanów i "żyją" swoim własnym życiem. Organizowane są internetowe turnieje, ktore cieszą się sporą popularnością. Najlepszym przykładem jest liga Challenge-Smackdown - QuakeWorld pomimo konkurencji ze strony kolejnych gier id Software oraz Valve, nadal jest bardzo popularny i nikt nie odważy się przepowiedzieć mu rychłego końca. Poza ligami tego typu, są również laddery (czyli drabinki). Może i nagród nie ma, a jeśli są, to są to nagrody skromne, ale przecież to świetna zabawa móc się zmierzyć z innymi graczami z kraju i poznać rzeczywisty poziom swojej gry.

Za sprawą gier multiplayer'wych będzie prawdopodobnie rosła liczba sprzedanych oryginalnych kopi. Dotychczas z grami było tak, że dana pozycja ukazała się na rynku i zaraz jakiś cracker złamał marnej jakości zabezpieczenia (jak był dobry to kilka minut i glancuś - po robocie), a piraci mieli na koncie kolejne sprzedane płytki. Ale były to płytki z grami, które się przeszło, rzuciło do szuflady, a potem kupiło się następną grę. Gry takie często były juz zapomniane po kilku miesiącach, ale inaczej jest z grami multiplayer. Takie gry "żyją" kilka lat, a nawet dłużej. W interesie producenta jest nieustanne poprawianie zauważonych błędów, ale nie tylko. Dodatkowe mapki, opcje gry, udogodnienia - takie rzeczy robi się do gry nawet półrocznej i często publikuje je się w internecie za darmo, czasem w mission packach. Tak częste aktualizacje sprawiają, że kupno oryginału jest najbardziej opłacalne. Tribes 2 - kupując oryginał mamy spokój, gdyż gra się sama aktualizuje przy uruchomieniu. Średnio co kilka, kilkanaście dni pojawiają się nowe poprawki i dodatki. Jeśli ktoś ma wersję piracką, to owe aktualizacje doprowadzą go do szału, bo by grać na necie trzeba mieć najnowszą wersję gry, a po atualizacji gra nie ruszy... Chyba że ktoś jest uparty i za każdym razem będzie grzebał w pliku .exe, ale czy 99.00zł to aż tak dużo?

Wszystko fajnie, ale co z naszym chorym krajem? Pisałem sobie o światowych turniejach, a w Polsce ciężko pobrać pieprzonych kilka mB plików. Jeszcze te rachunki... Co ja na to poradzę? Sam mam modem i chętnie pograł bym w QuakeWorld'a, ale nie zasób kasy mi na to nie pozwala ;( Stałe łącza są drogie, a to co oferują to nic. Te "super szybkie" łącza są przedmiotem śmiechu graczy z Zachodu. Czy w przyszłości się coś zmieni? Już w końcu są plany drugiej generacji internetu, która to ma zwiększyć przepustowość wystarczająco już zapchanych świtowych łącz. My módlmy się, by na nasz rynek wkroczyli inni operatorzy telefoniczni, bo monopol do niczego nie prowadzi, a zdrowa konkurencja jest jak najbardziej wskazana. A jak jej nie będzie, to za kilkanaście lat wrócimy do korzeni, czyli do gry w sapera, bo prawie każda gra, szczególnie fpp, będzie przeznaczona głównie dla gry wieloosobowej, a gracze pojedyńczy będą olewani... Jedno jest pewne - jak nie będzie dobrych łącz, to będziemy mieli najsilniejszą na świecie ligę QuakeWorld (joł Warhol:), bo tylko w tę grę można grać z przyzwoitym pingiem. Ale bądźmy optymistami i fragujmy z nadzieją, że kolejnym dyrektorem TP SA, albo ministrem łaczności będzie quake'owiec, a najlepiej ktoś z fpp.pl. Lucas na ministra łącznosći! Uran dyrektorem TP SA! A Aleczapka już nimi tak pokieruje, że jeszcze pokonamy zachód na mistrzostwach świata... :-)

Autor: [FPP]Randall




Subject Author Date  
T
Test 05·12·2005-07:02  


 + ADD NEW SUBJECT 




--------------------------------------
Author: [FPP]MajeS
Last modified: 06·12·2000 - 19:01



 : PRINT 

     




   


f·p·p · p·r·o·d·u·c·t·i·o·n·s © 2000-2005 f·p·p productions. Skontaktuj się z nami w celu uzyskania dodatkowych informacji.
Przeczytaj reklama z nami, aby dowiedzieć się jak ukierunkować swoje produkty i usługi do graczy.


Today is Thursday · 28 March · 2024
Page generated in 0.212087 sec.